Krom toho, že jsem Safiřina majitelka a její vrchní mrkvonoš, jsem také její osobní trenérka. Ať chci, či nechci, každá moje akce, ať už při pouhém čištění, při práci ze země, na lonži nebo třeba ve volnosti. Každou svou činností Safiru něco učím, ať už vědomě, či nevědomě. Takto ji samozřejmě učím i veškeré její „zlozvyky“ a nechtěné chování… No, nicméně o to mi dnes nejde. Dnes mi jde primárně o to, že jsem její „osobní trenér“, a to přesto, že nemám licenci ani zkoušky. Každý jsme totiž osobními trenéry našich koní. Rozhodujeme o tom, jak budou žít, jestli budou venku nebo zavření, s kým se budou stýkat, co budou jíst, jak budou trávit svůj čas, jak dlouho a z čeho se bude skládat trénink….
No a proto, že já chci být svému koni dobrým majitelem i trenérem, musím si trénovat své vlastní oko, abych věděla, co od ní vlastně při našich tréninkových seancích chci. Abych své „oko“ pokud možno stále zlepšovala, nejenže sleduji výukové materiály, čtu, mám lekce pod trenéry, ale také si dělám videa ze svých vlastních lekcí, abych je následně mohla, o dlouhé chvíli, zanalyzovat a podívat se na náš pokrok, nebo taky ne-pokrok. Krom toho, že mohu zpětně vidět své vlastní chyby, plácnout se do čela a říct si jaký jsem vlastně mamlas, snažím se z identifikace těchto chyb poučit a příště se jim vyvarovat. Zároveň mi pomáhá občas někde video zastavit, udělat si snapshot a něco si do něj nakreslit (malování lvl master!). Toto kresleníčko se netýká mých chyb, ale rozboru Safiřina pohybu. Vždycky se nad danou situací pozastavím a snažím se si zdůvodnit, proč nastala. Dnes jsem se rozhodla se s vámi o jeden takový rozbor podělit.
Dnes bych chtěla udělat malý rozbor dvou fotek (resp. snapshotů) ze včerejšího tréninkového videa.
Předem se omlouvám za to, že Safiře chybí kus čumáku – jedná se o výstřižek z videa, takže se tam bohužel nevešla celá. Fotku jsem pokreslila několika čarami, šipkami a hromadou koleček – pomáhá mi to zorientovat se v tom, co na obrázku vidím.
Safira se pohybuje na velmi velkém kruhu v klusu. Z obrázku je patrné, že jde „po předku“, tedy že většinu váhy nesou její přední končetiny – nemá tedy horizontální rovnováhu (znázorněno červenou šipkou). Díky tomuto má rozpadlý (neboli třídobý klus), tedy jeden z diagonálních párů končetin (červená kolečka) se nepohybuje paralelně. Pravá přední se ještě dotýká země, resp. přichází fáze chodu, kdy se odráží od země, zatímco levá zadní je již ve vzduchu. Druhý diagonální pár (zelená kolečka) jdou symetricky – takto by to mělo být.
Co ale způsobuje, že má Safira rozpadlý klus? Povšimněte si dvou čar – červené a modré, které znázorňují délku kroku předních a zadních končetin. Z obrázku zjevné, že červená čára je delší než modrá. Určitě dochází k určitému zkreslení díky úhlu fotky, který není 100 % z profilu, ale rozdíl je příliš velký na to, aby byl způsoben pouze zkreslením. Důvodem tohoto rozdílu je opět fakt, že Safira se pohybuje „po předku“. Tedy přední nohy nesou většinu její váhy, proto musí „nosná“ přední končetina na zemi zůstat déle. Pokud by tak neučinila, Safira by spadla na čumák, a to by se jí určitě nelíbilo.
Safira je mladý kůň, který zatím hledá svou rovnováhu – zatím ještě pracujeme na té vertikální, tedy „pravo-levé“. Až ustálíme vertikální rovnováhu, začneme pracovat na té horizontální, tedy „předo-zadní“. Do té doby musím pracovat s faktem, že se pohybuje po předku. Nicméně toto je u mladých koní zcela normální. Cílem však je pomoci jí získat a udržet jak vertikální, tak horizontální rovnováhu, a to ještě před tím, než začne její výcvik pod sedlem.
Opět – má omluva za velmi špatnou kvalitu fotografie, jedná se o výstřižek z videa, tentokrát však dále od kamery (proto to rapidní zhoršení kvality obrazu). Nicméně k malému „očnímu tréninku“ zcela jistě poslouží.
Na snímku vidíte Safiru v klusu – ve fázi vznosu nad kavaletami. Tentokráte jsem šipky a čáry barevně neodlišila a tak se je pokusím popsat shora dolů. Zelená čára na hřbetu znamená zvednutí kohoutku, tedy dochází k aktivaci tělesného jádra a zapojení svalového pletence hrudní končetiny (thorasic sling). Safira díky tomu zapojuje správné svalové skupiny, které chci podpořit pro její další rozvoj.
Šipka ve směru od kyčle k lopatce zobrazuje směr jejího pohybu, tentokrát se pohybuje o poznání „vodorovněji“, tedy v tento okamžik má lepší horizontální rovnováhu. Toto se projevuje zkrácením dolní linie (zelená čára podél břicha) a stejně tak stejnou vzdáleností mezi diagonálními páry končetin. Čára mezi plecí a čumákem znázorňuje natažení dopředu a ven, které je opět žádoucím. Kůň musí mít dlouhý krk, aby mohl správně zapojit zbytek svého těla. Šipka od čumáku ukazuje směr „dopředu a ven“.
Celkově je Safiřin pohyb mnohem lepší než na prvním snímku. Jednoznačně je to způsobeno pohybem nad kavaletami, které koně nutí více zapojit hřbet i břicho (samozřejmě pokud je v dostatečném tempu a vyjde mu krok).